Dienstverlening?
Mutas organiseert het niet-dringend ziekenvervoer in opdracht van de mutualiteiten, al dan niet in derde betalingssysteem, van en naar erkende zorgverstrekkers om wille van medische redenen.
Comment fonctionne-t-il?
Mutas werkt samen met zowel grote als kleine professionele vervoersmaatschappijen, als ook met verschillende diensten voor vrijwilligersvervoer.
Voor de samenwerking met de professionele vervoerdiensten is Mutas gebonden door een overheidsopdracht. Deze opdracht bevat onder meer kwaliteitseisen als ook de tarieven. Ongeacht welke professionele dienst wij aanspreken, de prijs zal steeds hetzelfde zijn.
Op het ogenblik dat we een vervoerder hebben die de rit kan uitvoeren zal u nog een bevestiging ontvangen via mail, sms of telefoon.
Wat verstaan we onder niet-dringend ziekenvervoer?
Niet-dringend betekend dat er geen levensbedreigende situatie zich voordoet. Ook vervoer met een verhoogde kans op instabiele toestanden, vallen niet onder het niet-dringend ziekenvervoer. Indien u zich toch in deze situaties bevindt, neem direct contact op met het noodnummer 112.
Afhankelijk van uw gezondheidstoestand kunnen we voorzien in personenwagenvervoer, aangepast rolwagenvervoer of ambulancevervoer.
Vous pouvez trouver les tarifs applicables ici.
Voor welke mutualiteiten organiseert Mutas ziekenvervoer?
Voor welke medische redenen organiseren we vervoer?
- Opname en ontslag uit het ziekenhuis
- Dagopname
- Consultatie/onderzoek/behandeling in ziekenhuis of in privé praktijk
- Reeksvervoer onder attest (dialyse, revalidatie, oncologische behandeling)
- Kortverblijf
- Hersteloord
- Woonzorgcentrum
- Verblijfsonderbreking
Wie heeft recht op tussenkomst via het derde betalingssysteem?
- U moet aangesloten zijn bij een van bovenstaande mutualiteiten
- U dient in regel te zijn met de aanvullende verzekering bij uw mutualiteit
- De statuten van uw mutualiteit geven aan welke ritten al dan niet in aanmerking komen
De statuten kan u per mutualiteit op hun website terugvinden.
Wie zijn de erkende zorgverstrekkers?
Alle zorginstellingen en zorgverleners die een erkenningsnummer hebben van het RIZIV.
Quand contacter Mutas?
Il faut mieux faire votre demande de transport le plus tôt possible après avoir reçu la date et l'heure de votre rendez-vous, si possible au moins 48 heures à l'avance.
En cas de modification ou annulation de votre rendez-vous, veuillez nous informer dès que possible.
En cas d'annulation tardive (moins de 2 heures avant le transport), des frais peuvent être facturés.