Dienstverlening?
Mutas organiseert niet-dringend personen- en patiëntenvervoer in opdracht van mutualiteiten, al dan niet in derde betalingssysteem, van en naar erkende zorgverstrekkers omwille van medische redenen.
Hoe gaat het in zijn werk?
Mutas werkt samen met zowel grote als kleine professionele vervoersmaatschappijen, als ook met verschillende diensten voor vrijwilligersvervoer.
Voor de samenwerking met de professionele vervoerdiensten is Mutas gebonden door een overheidsopdracht. Deze opdracht bevat onder meer kwaliteitseisen als ook de tarieven. Ongeacht welke professionele dienst wij aanspreken, de prijs zal steeds hetzelfde zijn.
Op het ogenblik dat we een vervoerder hebben die de rit kan uitvoeren zal u nog een bevestiging ontvangen via mail, sms of telefoon.
Wat verstaan we onder niet-dringend zieken- en patiëntenvervoer?
Niet-dringend betekend dat er geen levensbedreigende situatie zich voordoet.
Wat valt er niet onder dit vervoer:
- Levensbedreigende situaties: als u zich toch in deze situaties bevindt, neem direct contact op met het noodnummer 112.
- Vervoer met paramedische handelingen:
- Er is monitoring/parametrisatie nodig
- Er is een infuus aanwezig
- Er is een medisch toestel aanwezig dat niet kan bediend worden door de patiënt /mantelzorger
- Vervoer buiten de scope van MUTAS:
- Sociaal vervoer
Afhankelijk van uw gezondheidstoestand kunnen we voorzien in personenwagenvervoer, aangepast rolwagenvervoer of ambulancevervoer.
Voor welke medische redenen organiseren we vervoer?
- Opname en ontslag uit het ziekenhuis
- Dagopname
- Consultatie/onderzoek/behandeling in ziekenhuis of in privé praktijk
- Reeksvervoer onder attest (dialyse, revalidatie, oncologische behandeling)
- Kortverblijf
- Hersteloord
- Woonzorgcentrum
- Verblijfsonderbreking
Wie heeft recht op tussenkomst via het derde betalingssysteem?
- U moet aangesloten zijn bij een van bovenstaande mutualiteiten
- U dient in regel te zijn met de aanvullende verzekering bij uw mutualiteit
- De statuten van uw mutualiteit geven aan welke ritten al dan niet in aanmerking komen
- De statuten kan u per mutualiteit op hun website terugvinden.
- Wat kost een rit:
- Afhankelijk van de statuten van uw mutualiteit, en het in orde zijn met de aanvullende verzekering, heb je recht op tussenkomst. Je betaalt dan enkel het remgeld, de rest van de prijs wordt geregeld via de mutualiteit.
- De kostprijs van een rit bestaat steeds uit een startforfait en een kilometerprijs
- De geldende tarieven kan u hier terugvinden.
De geldende tarieven:
De statuten kan u per mutualiteit op hun website terugvinden.
Voor welke mutualiteiten organiseert Mutas personen- en patiëntenvervoer?
Wie zijn de herkende zorgverstrekkers?
Alle zorginstellingen en zorgverleners die een erkenningsnummer hebben van het RIZIV.
Wanneer neemt u contact op?
Uw aanvraag ziekenvervoer doet u best zo snel mogelijk vanaf dat de datum en uur van uw afspraak gekend zijn, indien mogelijk ten laatste 48 uur op voorhand.
Bij wijzigingen of annulaties : gelieve ons zo snel mogelijk op de hoogte te brengen want bij laattijdige annulatie (annulatie die minder dan 2 uur voor het ophalen wordt doorgegeven) kunnen er kosten aangerekend worden.
Hoe neemt u contact op?
- LISA: online aanvraagtool waarbij u ook wijzigingen/annulaties kan doorgeven
- Aanvraagformulier: Een gestandaardiseerd invulformulier
- Mail: nationaal@mutas.be (niet vergeten van uw rijksregisternummer steeds te noteren)
- Telefonisch :
-
- Ziekenvervoer NL: +32 78 15 95 95
- Ziekenvervoer FR: +32 78 15 65 65